IVALO

26. marraskuuta 2016



IVALO:sta ei kenties ensimmäisenä tule mieleen suomalaiseen designiin ja naisten muotiin keskittynyt sovellus, vaan taajama Inarissa. Siitä huolimatta IVALO on lokakuun 20. päivä päivänvalon nähneen sovelluksen nimi. IVALOA voi tituleerata myös muodin tinderiksi, jossa pyyhkäisemällä voi valita omat suosikkinsa. 

Pidän erityisesti siitä, miten sovellus yhdistää suomalaiset pienemmät design-brändit saman katon alle helposti löydettäväksi ja kotiin tilattavaksi. Innostuin aiheesta sen verran, että vedin I love me -messuilla yhtä sovelluksen perustaajaa Matti Lamminsaloa hihasta. Hänen haastattelunsa myötä IVALO-sana avautui ihan eri tavalla ja tuntuu loppujen lopuksi oikein sopivalle valinnalle sovelluksen nimeksi.

"Tutkimme ja ymmärsimme sen, että suunnittelijat ova taiteilijoita, jotka rakastavat tehdä upeita vaatteita, mutta ovat usein huonoja mm. myynnin ja markkinoinnin kanssa. Samanaikaisesti kuluttajat haluavat ostaa yhä yksilöllisempää muotia ja suosivat yhä enemmän pieniä toimijoita isojen brändien sijasta. Idea IVALO:sta syntyi näiden kahden täysin selkeän markkinatarpeen yhdistämisestä. Eli miten pienten suunnittelijoiden upeat tuotteet kohtaavat niistä kiinnostuneiden kuluttajien kanssa helposti ja kiinnostavasti. Viisihenkisellä IVALO-tiimillä on ollut alusta asti vain yksi unelma - luoda maailman isoin kauppapaikka pienille ja nouseville suunnittelijoille.", Matti Lamminsalo valottaa IVALO:n yritysideaa.

Matti kertoo, että sovelluksen nimen "reunaehdot" olivat lyhyt mitta ja kansainvälisesti helposti äännettävä sana, joka kuvaa suomalaisuutta ja puhtautta. IVALO-nimessä on kaikuja pohjoisen raikkaudesta ja revontulista, joiden myötä muutaman mutkan kautta sovellus löysi arvoisensa nimen. Matti kertoo, että he ovat saaneet paljon positiivista palautetta nimen suhteen ja se on tuntunut todella mukavalta. 



Suunnittelijat-valikosta voi selata IVALO:sa löytyviä suunnittelijoita, ja lukea heistä myös lisätietoja.


IVALO-sovelluksen alta löytyy tälle hetkällä yli 60 suunnittelijaa ja heidän valikoituja tuotteitaan. Omia suosikkejani ovat 2OR+, Cobblerina, DUSTY - Marjut Uotila, Ivana Helsinki, Jatuli, Lovia, LUMI, Mirkka Metsola, NO/AN, Pioni Design, vainio.seistonen ja VÄSKA. Palveluun mukaan pääsevät brändit valitsee IVALO:n Brand Managerina toimiva kanadalainen Kenia Avendano, jolla on takanaan 15 vuoden ura muotialalla. IVALO:n tavoitteena on luoda maailmanlaajuinen myyntikanava kiinnostaville pienille muotibrändeille.

"Mukaan valitun yrityksen tulee olla pieni muotibrändi vahvalla brändi-identiteetillä. Suomessa tehdään myös erittäin laadukasta designkäsityötä, mutta olemme joutuneet jättämään useita tähän liittyviä brändejä pois, sillä nämä ovat kaksi eri asiaa ja toiminnassa pitää olla tarkka fokus. Pyrimme nostamaan esille erityisesti nuoria suunnittelijoita, joilla on selkeä born-global asenne ja tavoitteet. Toisaalta palvelussa on myös mukana vanhoja ja arvostettuja merkkejä kuten Ivana Helsinki ja Anna Ruohonen", Matti kertoo. 




Omiin suosikkehin voi koota tämän hetken muotihaaveet.


IVALO:n Löydä-osiosta voi selata suunnittelijoiden koruja, asusteita ja vaatteita. Olen nyt selannut sovellusta useampana iltana ja ihastunut yhä enemmän.  IVALO-sovellus toimii pyyhkäisemällä kuvasta toiseen tai poistamalla epämieluisan kuvan sen alla olevasta X-merkistä. Kaikki sovelluksen tuotteet ovat löydettävissä myös suunnittelijoiden alta, joten mikään tuote ei katoa saatavilta lopullisesti. Omat suosikit voi merkata sydämellä, jolloin ne on helppo löytää kootusti omasta toivelistasta näytön alalaidasta. 

Alalaidasta löytyy myös Suunnittelijat-valikko, josta voi etsiä aakkosjärjestyksessä lisätietoa suunnittelijoista. Klikkaamalla jonkin tietyn suunnittelijan kohdalla, saa näkyville brändin esittelyn sekä kaikki suunnittelijan Ivalosta löytyvät tuotteet. Jokaisen yksittäisen tuotteen takaa löytyy tarkemmat tiedot tuotteen mallista, materiaalista sekä pesu- ja kokotiedoista.



Kuvat vaihtuvat aloitusnäytössä pyyhkäisemällä. Kuvan saa suljettua X:stä, rivimerkeistä voi valita esiteltävien tuotteiden kategoriat, sydänsymboli tallentaa tuotteen omiin suosikkeihin ja "oikein"-merkki vie suoraan ostoksille.


Tuotteita voi valita ostoskoriin eri tavoin. Mikäli tuotteen haluaa ostaa heti aloitusnäytön vaihtoehtoja selatessaan, voi painaa "oikein"-merkkiä kuvan alapuolelta. Jos käyttäjä avaa taas omiin suosikkeihin merkatun tuotteen tai Suunnittelijat-valikon kautta tuotteen, avautuneiden lisätietojen yhteyteen ilmestyy musta Osta heti -palkki.

"IVALO on helppokäyttöinen mobiilisovellus, jossa on koko maailman laajin suomalaisen muodin sisältö. Alkuvuonna 2017 palvelu laajenee maailmanlaajuiseksi ja tällöin sovelluksesta löytyy pieniä muotibrändejä ympäri maailmaa. IVALO on paikka, josta voi tehdä oikeasti uniikkeja löytöjä. Sovellus on täynnä pieniä suunnittelijoita, joiden tuotteita on muuten lähes mahdotonta löytää", Matti tiivistää.




Tuotetta klikkaamalla avautuu myös lisätietoa kiinnostavasta tuotteesta.


Ostamista varten sovellukseen tulee kirjautua Facebook-tunnuksin tai sähköpostilla. Tuotteesta valitaan ensin oikea koko, jonka jälkeen annetaan osoitetiedot. Seuraavaksi sovellus kysyy korttitietoja, sillä IVALO käyttää maksuihin Stripe-palvelua. Lopuksi tilaus varmistetaan vielä ennen sen lähetystä. Toimitusaika vaihtelee eri merkkien kohdalla, joten se kannattaa tarkistaa ennen tilausta. Kaikilla tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus, mutta myyjä ei vastaa palautuksesta aiheutuneista kuluista.

"Sovellus on suunnattu kaikille naisille, jotka arvostavat laadukkaita ja uniikkeja tuotteita. Pyrimme tuomaan esille eettisyyttä ja ajatonta muotia. Mielestämme kuluttajien kannattaa panostaa laadukkaisiin vaatteisiin, joita voi käyttää vuosia. Sovelluksella on olut myös paljon yli 40-vuotiaita käyttäjiä, mikä on ollut hienoa huomata. Olemme pyrkineet rakentamaan IVALO:n käytettävyyden niin, että kuka tahansa osaa ja pystyy käyttämään sitä helposti. Ensi vuoden puolella IVALO laajentuu myös miesten- ja lastenvaatteisiin", Matti kertoo ensi vuoden tavoitteista


Lisätietoa IVALO:sta ja brändeistä löydät täältä.
Sovelluksen voi ladata puhelimeen joko iTunesista tai Google Playsta.


Misorella

Seuraa blogia INSTAGRAMISSAFACEBOOKISSA ja BLOGLOVINISSA.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti