Acerola ja Ashwagandha - flunssakauden pelastajat

27. marraskuuta 2016

*Sisältää blogin kautta saatuja tuotteita.



Olen ollut tänä talvena onnekas, sillä olen säästynyt flunssalta, vaikka sellaista on ollut useampaan kertaa tarjolla lähipiirissä. Väitän tosin, että silläkin on ollut merkitystä, mitä olen tehnyt sisäisesti vastustuskyvyn parantamiseksi. Yksi syy on varmasti se, että olen syönyt ravintolisänä B-vitamiineja sekä C-vitamiinia. Aamuihini kuuluvat edelleen ravintorikkaat smoothiet, jotka pitävät hiilihydraattien lisäksi sisällään hyviä rasvoja ja proteiinia. Hedelmät ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä, mutta niidenkin määrän kanssa kannattaa olla maltillinen. Sen takia olenkin ihastunut Foodinin Acerola-jauheeseen*, joka pitää sisällään jopa 17% luomulaatuista C-vitamiinia sekä immuniteettia vahvistavaan Foodinin Ashwagandha-jauheeseen*.

Brasilian sademetsistä kotoisin oleva acerola on biodynaamisesti viljelty trooppinen hedelmä. Kirsikkaa muistuttava acerola tarvitsee 26 asteen keskilämpötilan tuottaakseen vuosittaista satoa. C-vitamiinin lisäksi acerola on B-vitamiinirikas, sillä se sisältää A-, B1-, B2- ja B3-vitamiineja sekä flavonoideja ja karotenoideja. Acerolaa voi sekoittaa esimerkiksi smoothien joukkoon, vaikka sen maku onkin vähän hapan runsaasta C-vitamiinipitoisuudesta johtuen. Acerola on myös kauneustuote, sillä sen sisältämä C-vitamiini tehostaa kehon omaa kollageenituotantoa, joka pitää ihon kimmoisana ja elinvoimaisena.




Ashwagandha on puolestaan 100% rohtokoisosta valmistettua juurijauhetta. Rohtokoiso on monivuotinen 1-2 metriä korkea pensas, jonka juurista jauhetaan jauhetta. Ashwagandhan aineosat sisältävät seretoniinia, joka on tunnettu myös mielihyvähormonina. Juurijauheen sanotaan vahvistavan kehon immuniteettijärjestelmää sairauksia vastaan. Ashwagandhaa suositellaan nautittavan päivittäin yksi teelusikka kahdesti päivässä. 

Itse olen lisännyt jauheen acerolan kaverina aamusmoothien joukkoon. Iltaisin ashwagandhaa voi nauttia esimerkiksi lämpimän (kookos)maidon ja hunajan kanssa. Lisäksi ashwagandhan sanotaan mm. lisäävän fyysisiä ja henkisiä voimavaroja, helpottavan stressiä, vahvistavan muistia ja auttavan unettomuudesta. Arkeni on ollut niin kiireistä ja kuormittunutta tänä syksynä, että tähän en osaa ottaa kantaa. Välillä, kun tuntuu, että hyvä, kun muistaa oman nimensäkään. Toisaalta laittaa miettimään millainen olo olisi, jos en olisi käyttänyt päivittäin ashwagandhaa. 




*Fodinin Aceroloa ja Ashwagandha saatu testiin blogin kautta.

P.S. Yksi hyvä vastustuskykyä parantava tuote on myös Manuka-hunaja, mutta siitä kirjoitan erikseen.


Misorella

Seuraa blogia INSTAGRAMISSAFACEBOOKISSA ja BLOGLOVINISSA.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti