Hyvän olon aakkoset

3. lokakuuta 2016



Asenne elämään. Useimmiten se lähtee itsestä - niin tavat toimia kuin ajatusmallit sekä niiden jalostaminen tai muuttaminen. Myönteisesti elämään suhtautuva voi useimmiten hyvin, mutta välittää myös hyvää oloa ympärilleen.

Biletystä kohtuudella. Niin kivaa kuin juhliminen ja kuplivan juoman kutitus kielellä on, tässäkin pätee kohtuus. Myönnän, että kesällä tuli juhlittua usein ja paljon. Sen myötä aloitin elokuun puolessa välissä 100 päivän puhdistuksen ja alkoholilakon. Se ei ole estänyt keikoilla käymistä tai tanssilattioilla fiilistelyä. Aamut ovat tosin olleet huomattavasti ihanampia herätessä. Pikkujoulukauden jälkeen voi taas kilistää skumppalasia, jos siltä tuntuu. Tai olla kilistämättä. Haluaisin kuitenkin juhlia silloinkin niin, että seuraavanakin päivänä on kiva olla. 

C-vitamiini. Syksyn viiman puhaltaessa aamuruuhkassa istuu nuhaneniä. C-vitamiinin tankkaus tekee hyvää vastustuskyvylle, mutta myös ihon hyvinvoinnille. 

Draamaa vai elokuvissa. Vaali sellaista lähipiiriä, joka antaa, eikä vain ota palasia omista voimavaroista. Negatiivisuus, vähättelevät ajatukset ja laiminlyönti eivät kuulu ystävyys- eikä perhesuhteisiin.

Energinen olo. Tee asioita joista pidät, harrasta mieleisiä juttuja, pidä itsestäsi ja kunnostasi hyvää huolta, kerää välillä voimavaroja ja syö riittävän monipuolisesti sekä terveellisesti. 

Fiilistely. Arki maistuu paremmalta, kun voi välillä tarttua hetkeen, muistella ystävien kanssa menneitä, suunnitella kivoja asioita, käydä kulttuuririennoissa, matkustaa tai innostua päivän mittaan eteen tulevista asioista.

Galleriakierrokset. Harrasta sellaisia asioita, jotka antavat elämyksiä, hyvää mieltä, opettavat jotakin uutta, saavat aikaan onnistumisen tunteita ja herättävät ajatuksia. 

Hengittäminen. Syvään ja kunnolla. Joskus on hyvä laskea kymmeneen ja kerätä ajatuksia - hengittää pitkään sisään ja hartaasti ulos. Näitä tilanteita tulee kaikille aina välillä eteen. Ei unohdeta kuitenkaan hengittää myös arjen kiireissä. Keho voi paremmin, kun hengittää syvää pintapuolisen hengityksen sijaan. Hyvää hengitysharjoitusta saa mm. pilateksessa ja joogassa.

Ihonhoitorutiinit. Säteilevä iho lähtee riittävästä unesta, ravinnosta ja nesteytyksestä, mutta  myös ihonhoitotuotteilla on merkitystä. Itselle sopivien tuotteiden löytymiseen kannattaa käyttää aikaa. Hyvän olon voi kruunata myös kotihoidon lisäksi vaikkapa hoitolassa tehtävällä kasvohoidolla. 

Juoksu. Liikkuminen laittaa aineenvaihdunnan liikkeeseen, vahvistaa kehoa ja kuntoa, mutta antaa myös energiaa ja hyvää oloa. Oli laji mikä tahansa, tärkeintä on, että siinä voi haastaa itsensä, hikoilla ja kokea onnistuvansa. Tässä kohtaa tunnen pienen piston, sillä liikunta on jäänyt kaiken kiireen jalkoihin. Juoksu on kuitenkin se laji, jolle minun sydämeni sykkii. Toivottavasti syksy saa minut taas lenkkipolulle.




Karaistuminen. Kaikki hyvä, ei tule aina helpolla. Useimpien asioiden eteen täytyy unelmoida ja tehdä kovasti töitä niiden toteutumiseksi. Negaatiossa eläminen ei tee ketään pidemmän päälle onnelliseksi. Joskus pettymykset ja vastoinkäymiset kuitenkin antavat uutta perspektiiviä ja avaavat sellaisia ovia, joita avatakseen on pitänyt kasvaa ihmisenä.

Lepo. Arjen riennot, liikkuminen ja työarki veloittaa oman osansa. Kehoa pitää kuunnella ja antaa sen levätä, silloin, kun se viestittää tauon paikasta. Minulle lepoa voi olla ilta ravintolassa tai leffailta sohvalla pötköttäen. 

Meditaatio. Ei, kaikkien ei tarvitse taipua lootusasentoon. Päivän aikana voi hiljentyä vaikka tuolilla istuen. Tämän hetken voi käyttää omien tuntemuksien tutkimiseen. Mielen meditaatiota on myös se, että miettii missä olen tänään onnistunut ja mistä olen ollut kiitollinen.

Nauru. Jokaiseen päivään pitäisi kuulua paljon naurua, sellaista joka saa kehon hytkymään ja vedet silmiin. Kiireen keskelläkin nauru parantaa mielialaa ja antaa virtaa kehoon. Olen onnekas, sillä meillä töissä nauretaan, vaikka mentäisiinkin välillä tukka putkella. 

Onnellisuus. Tunne siitä, että arjessa useampi asia on hyvin kuin huonosti. Kenenkään elämä ei ole täydellistä. Kertoo kuitenkin paljon onko lasisi aina puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä.

Proteiini. Hyvinvoiva ja toimiva keho tarvitsee proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja oikeassa suhteessa. Terveellinen ruokavalio ei kaadu satunnaisiin herkkuhetkiin, mutta pitää kyllä painon kurissa ja peilikuvan mieleisenä.

Quarter-raportointi. Neljästi vuodessa voisi katsoa kulunutta kolmea kuukautta taaksepäin. Punnita sitä, miltä matka on tuntunut. Onko jokin jäänyt painamaan mieltä ja voisiko sen eteen tehdä jotain toisin. Se on myös mahdollisuus opitusta hieman viisaampana suunnitella tulevaa ja haastaa itseään kehittymään ja tavoittelemaan asioita, jotka tekevät onnelliseksi.

Rakkaus. Iso tunne, joka kohdistuu toisiin ihmisiin, tekoihin ja vastavuoroisuuteen. Tärkeää olisi kuitenkin, että rakkautta kokisi myös muilla elämänalueilla. On ihana sanoa, että pitää työstään, sillä siellä viettää kuitenkin suurimman osan viikostaan. Rakkautta voi kokea myös intohimona harrastukseen oli kyseessä mikä laji tahansa. Myönteisten tunteiden kokeminen omassa arjessa rakentaa onnellisuutta. 

Superfoodit. Kehoa hellivät tehotuotteet, jotka piristävät mauillaan ruokia, mutta mahdollistavat myös terveellisen herkuttelun ilman valkoista sokeria ja viljatuotteita. Näihin olen ihan koukussa ja Foodin Ambassadoriksi päästyäni olen sukeltanut yhä syvemmälle superfoodien maailmaan.




Terveys. Tärkeä asia, jonka merkityksen huomaa usein vasta, kun se horjuu tai sen menettää. Kehon viestittämille oireille ei pitäisi heittäytyä kuuroksi, sillä usein ne kertovat jostain kokonaisvaltaisemmasta hyvinvointiin liittyvästä asiasta. Omaa terveyttä kannattaa vaalia, sillä saman kehon pitäisi jaksaa elinvoimaisena vuosikymmeniä.  

Uni. Riittävä uni ja sen laatu ovat hyvän olon peruspilareita. En ole tämän suhteen malliesimerkki, sillä valvon liian myöhään ja olen aamuisin sen myötä liian väsynyt. Tämä on kuitenkin asia, jonka tiedostan ja johon haluaisin löytää muutosta. Välillä vain tuntuu, että tunnit loppuvat kesken vuorokaudesta ja yövirkku vain piristyy kellon käännyttyä useimmille otolliseen nukkumaanmeno aikaan.

Vesi. Keho tarvitsee riittävästi vettä päivän aikana. Mikäli veden juomisen unohtaa, sen huomaa usein päänsärkynä ja nuutuneena olona, myös iho saattaa tuntua kireältä. Jotkut saattavat myös huomata, että vatsa ei toimi, jos keho ei saa riittävästi vettä. Pyrin juomaan päivän aikana pari litraa vettä. Hyvä aamun aloitus on myös sitruunalla ja MSM-jauheella maustettu vesi.

Wau-efektit. Hyvät ja tunteita herättävät kokemukset ovat niitä, jotka pitävät elämänjanon yllä. Pienetkin asiat voivat olla suuria, kun vain katsoo ympärilleen avoimin mielin. Ilman elämyksiä meistä tulisi vain kuoria, jotka suorittavat elämää.

X-asento. Joskus on ihana olla tekemättä mitään ja loikoilla pitkään sängyssä. Olemme tottuneet siihen, että koko ajan pitää tapahtua jotain tai pitää tuntua joltain. Joskus tylsistyminen on tervetullutta ja antaa myös lepoa aivoille.

Zen-olo. Tasapaino työn ja arjen välillä ei ole aina se helpoin viivan veto. Kummastakin pitäisi kuitenkin palautua, jotta jaksaa töissä ja on energiaa pyörittää arjen kuvioita. 

Ystävät. Ilman ystäviä ja muita rakkaita elämän mittainen matka voisi olla hyvin yksinäistä. Joskus tarvitaan hetki itselle ja omaa rauhaa. On kuitenkin tärkeää, että on ihmisiä kenen kanssa jakaa samoja kiinnostuksen kohteita, vaihtaa ajatuksia ja tuntea olonsa tärkeäksi ja rakastetuksi.

Å-mappi. Jotkut asiat on hyvä käsitellä, arkistoida ja siirtyä eteen päin. Jossittelu ja elämänkululla märehtiminen eivät auta eteenpäin, vaan kahlitsevat samaan ajatusmalliin. Joskus täytyy päästää irti, jotta voi yrittää uudelleen.

Äänettömyys. Joskus on hyvä olla vain hiljaa. Kuunnella ympäristöä. Minulle veden äärellä oleminen saa aina aikaan saman olon. Sellaisen tunteen, että tuntuu kuin sielu lepäisi ja voimavarojen akut latautuisivat. Hetki hiljaa veden äärellä vie ajatukset matkalle menneisyyteen, tulevaan, haaveisiin ja mielikuvitukseen.

Öljyt. Rasvoista mainittiin jo aiemmin, mutta olen viime viikkoina oivaltanut kuinka suuri merkitys hyvillä rasvoilla on ruokavaliossa. Riittävä rasvan saanti tekee hyvää niin aivoille, vatsan toiminnalle kuin iholle. Laadukkaat ja luomulaatuiset kasvisrasvat kuten kookos- ja oliiviöljy pitäisi kuulua päivän jokaiselle aterialle. Unohtamatta ihania pähkinöitä ja avokadoja.


Misorella

Seuraa blogia INSTAGRAMISSAFACEBOOKISSA ja BLOGLOVINISSA.

6 kommenttia :

  1. Tosi kiva postaus Mia! Taidanpa ottaa sulta inspiraatiota ja tehdä joskus samantapaisen postauksen :) Keep up the good work ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihana, kiitos tsempistä. <3 Mukavaa viikkoa Espanjan aurinkoon. :)

      Poista
  2. Kivaa luettavaa! Monta asiaa tuli hyvänä muistutuksena itselleni nyt, kun omaan hyvinvointiin panostaminen on työkiireissä päässyt unohtumaan.

    Ihania kuvia muuten! Olet kyllä hurjan kaunis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että tekstistä löytyi tarttumakohtia. <3 Kiitos kommentista, tuli hyvä mieli.

      Poista