Galleriakierroksella

3. lokakuuta 2015



Joka kuukauden ensimmäinen torstai on erityinen ilta, sillä silloin on monissa Helsingin gallerioissa uuden näyttelyn avajaiset. Se tarkoittaa sitä, että silloin lähdetään hyvällä porukalla taiteen äärelle, valitsemaan omia suosikkeja ja ihmettelemään taiteilijoiden taiteellisia ratkaisuja. Arvata saattaa, että porukkaan kuuluu myös allekirjoittaneen serkku ja kanssa-asukki, joiden kanssa on aina ilo olla uusien kokemusten äärellä.

Edellisessä työpaikassani vuorotyö esti sen, että aina ei olut niin itsestään selvää, että kyseinen torstai-ilta olisi ollut vapaa. Meillä tulikin kanssa-asukin kanssa pitkä väli, jolloin jo suhteen alkuajoilta tuttu näyttelykierros jäi rutiineista pois. Syyskuussa into löytyi uudelleen ja toivottavasti perinteestä pidetään tällä kertaa tiukemmin kiinni. Taidankin heti merkata seuraavan ajankohdan varatuksi kalenteriin.




Viime torstaina maistelimme viiniä ja kiersimme parin tunnin aikana neljä näyttelyä. Poikkeuksellisesti tällä kertaa listalla oli myös Amos Andersonin taidemuseo, jossa avautui yleisölle Taide elämänasenteena -näyttely, joka esittelee arkkitehti Sigurd Frosteruksen taidekokoelmaa. Sigurd Frosteruksen säätiö haluaa juhlistaa näyttelyllä sitä, että tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta siitä, kun arkkitehti Sigurd Frosteruksen jälki-impressionistinen taidekokoelma esiteltiin Ateneumissa.

Galerie Forsblomissa on puolestaan esillä tanskalaisen kuvataitelijan ja kuvanveistäjän Per Kirkebyn Paintings and Sculpture -näyttely, joka tarjoaa poikkileikkauksen taiteilijan tuotantoon. Näyttelyssä on Kirkebyn masoniittilevylle maalaamia teoksia vuosilta 1983-2014 sekä pronssiveistoksia vuosilta 1983-1992.

Töiden päätä huumaavat hinnat vetivät kieltämättä hiljaiseksi taiteen äärellä, mutta taitelijan omalaatuisesta tuotannosta löytyi myös suosikkeja. Forsblomissa avautui myös taidemaalari Johanna Ehrnroothin, The Wind on the Moon -näyttely. Hänen maalaamissaan visuaalisissa maisemissa heräävät henkiin muinaiset laulut ja kertomukset.




Helsinki Contemporaryssa avautui valokuvaaja Sanna Kanniston Local Vernacular- näyttely, jossa kuvauskohteena ovat olleet suomalaiset linnut ja maisema. Studio-olosuhteissa otetut lavastetut valokuvat ja niiden tarkkaan harkitut asetelmat ovat Sanna Kanniston kuvien tunnuspiirteitä. Lintujen oma tahto tuo kuviin liikkeen ja sattuman mahdollisuuden. Erityistä on se, että taitelijan käyttämä studio on mukana liikuteltava pieni studio ja kuvat on otettu muuttolintujen rengastuksen yhteydessä.

Sinne on tunnettu omaperäisistä näyttelystä ja galleriatilan käytöstä alustana erilaisilla isoille tilataideteoksille. Tällä kertaa avautui Tone Gellein, Kalle Hamm, Dzamil Kamanger näyttely nimeltänsä Notes on Pasolini. Yhteisnäyttelyn taiteilijat ovat kaikki saaneet vaikutteita Pier Paolo Pasolinin tuotannosta. Sen myötä syntyi ajatus näyttelystä, jossa taitelijat halusivat palata innoittajansa alkuperäisten teosten äärelle pohtien mikä niissä oli tehnyt heihin vaikutuksen ja mikä tekee töistä edelleen ajankohtaisia.

Suosittelen, lähtekää kiertämään näyttelyitä, avajaisiin tai ihan muuten vaan.
Kaikesta näkemästään ei tarvitse pitää, mutta oma maailmakuva avartuu varmasti.
Niin ja ei niiltä omilta suosikeiltakaan ei oikein voi välttyä!

Yrjönkatu 27, Helsinki
Avoinna: ma, to, pe 10-18, ti suljettu, ke10-20, la-su 11-17

Lönnrotinkatu 5, Helsinki
Avoinna: ma suljettu, ti-pe 11-18, la 11-16, su 12-16

Bulevardi 10
Avoinna: ma suljettu, ti, ke, pe 11-17, to 11-18, la-su 12-16

Iso Robertinkatu 16
Avoinna: ti-su 11-17

Misorella

2 kommenttia :

  1. Kiva postaus ja loistojuttu, tällä kannustetaan.

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla! :) Joskus sitä ihan unohtaa, että näistä omista arjen seikkailuista saa ihan kivoja vinkkejä myös tänne blogiin, tulihan korjattua sekin tämän osalta. ;)

    VastaaPoista