Juoksua rantaviivan tuntumassa ja koordinaatioharjoitteita

30. heinäkuuta 2013



Lahdessa riittää rantaviivaa juostavaksi, sunnuntain 12 km lenkillä aurinko paistoi ja jalat rullasivat hyvin eteenpäin. Siitäkin huolimatta mielen valtasi pieni haikeus, minun tulee nimittäin ikävä näitä tuttuja juoksureittejä ja kimmeltävää vettä.

Täytyy toivoa, että tuleva koti sijaitsee Helsingissä niin, että järven läheisyys muuttuu merenrannaksi, joka tarjoaa uusia kiehtovan kauniita juoksumaisemia. Eikä sillä, että nämä olisivat lopulliset jäähyväiset, kaikki tiet tuntuvat vievän aina takaisin Lahteen, tavalla tai toisella.




Osallistuin eilen kuntosalini juoksuspeciaaliin, jossa tehtiin koordinaatioharjoituksia. mm. polvennostojuoksua, kanta-pakarajuoksua, kuopaisujuoksua ja -hyppyjä. Kahta ensimmäistä olenkin tehnyt lämppärinä aina ennen lenkille lähtöä hölkän ja lyhyiden spurttien seurana, mutta muut harjoitteet olivat hieman haastavampia uusia tuttavuuksia.

Treenien lopuksi etenimme vuorojaloin vielä niin, että toinen jalka oli koko ajan ilmassa ja ponnistimme eteenpäin juosten vain yhdellä jalalla. Voin sanoa, että pakarat ja reidet ovat huutaneet tänään hoosiannaa saatuaan hieman totutusta poikkeavaa kyytiä! Hyvä niin, sillä lihakset tarvitsevat välillä uusia ärsykkeitä kehittyäkseen.

Säännöllisellä harjoittelulla olisi mahdollisuus siirtää hitaasti, mutta varmasti hyöty myös varsinaiseen juoksutekniikkaan. Juoksemaan lähtiessä ei suinkaan ole tarkoitus tehdä näitä kaikkia harjoitteita kerralla vaan valita lenkin alkuun joitakin niistä. Ryhmän kanssa loikkiessa tyylinäytteet herättivät ohikulkijoissa hilpeyttä. Luulen, että yksinään niitä tehdessä sitä vasta katseita kerääkin, mutta mitä sitä neiteilemään, pää pystyssä vaan kohti uusia tavoitteita. :)

Misorella

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti