Back to business - juoksu kulkee taas

3. heinäkuuta 2013



Kahden viikon juoksutreenitauon jälkeen oli jo kova palo suunnata lenkkitaipaleelle. Eilen iltapäivällä laitoin kuulokkeet korville, tein kunnon venyttelyt, alkulämmittelyt ja pyrähdin hyvällä fiiliksellä ja tervehtyneellä jalalla viiden kilsan testihölkkälenkille kohti aurinkoa.

Tauko tuntui ehkä hieman juoksuvauhdissa, mutta mikä tunne, tai oikeastaan nimenomaan se, että jalassa ei tuntunut edes juostessa muulta kuin hyvältä. Huikea fiilis! Tuo kuvassa oleva juoksupolkujen peuraeläin on ujo ja hillitty käytökseltään julkisella paikalla, mutta voin vakuuttaa, että sen mielessä hyppi iloloikkia vähintään kokonainen peuralauma.

Kinesioteippauksesta oli iso apu ylirasittuneelle päkiälle, kun sen ansiosta kivulta sai hetken rauhan ensimmäisinä päivinä. Samalla jalka sai myös levätä, tämähän toki tarkoittaa sitä, että piti malttaa itse ottaa iisisti. Ilman teippausta askellusta olisi alkanut varomaan ja siinä olisi taas kipeytynyt virheasentoon astumisesta joku muu paikka ja jumitila olisi ollut valmis.

Teippi pysyi paikoillaan neljä vuorokautta ja koipi oli sen jälkeen huomattavasti parempi kuin lähtötilanteessa. Jalka ei esimerkiksi astuessa varsinaisesti aristanut tai kipuillut, mutta ei se vielä tietenkään täysin terveeltäkään tuntunut. Loput kireydet lähtivät ja rasitustila normalisoitui maltti takataskussa.

Lepo, lihaksia vahvistava jalkatreeni salilla ja fyssarin ohjeiden mukaiset kuntotuttavat jumppaliikkeet (päivittäinen kynän nostelu lattialta varpailla ja päkiöille/varpaille nousut) tekivät päivä päivältä selvästi tehtävänsä. Aion jatkossakin tehdä viikoittain liikkeitä, sillä ne vahvistavat selvästi jalkoja.

Erityisen ihanaksi olen kokenut pallon pyörittelyn jalkapohjien alla seisten, se rentouttaa päivän päätteeksi väsyneet lihakset. Aluksi homma saattaa tuntua kivuliaalta, mutta jo ensimmäisen kerran lopussa huomaa eron mitä hyvää pallo on saanut aikaiseksi. Toiseksi huippu apuvälineeksi on osoittautunut pilatesrulla, sillä saa annettua kyytiä koko kehon kireyksille.

Täytyy tehdä jossain vaiheessa ihan oma postaus siitä mahtavuudesta! Palatakseni itse jalkaan, se oli todella hyvä jo viikon jälkeen teippausreissusta, mutta maltoin vielä mieltäni yhden lisäviikon. Eräs toinen fyssari(ystäväni) totesi, että kaikkien pitäisi vahvistaa jalkapohjiensa lihaksia, joten ei muuta kuin varvastelemaan tai kynät lattialle ja metsästyshommiin! :)

Misorella

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti