Kinesioteippaus - hei hei kivuille!

18. kesäkuuta 2013



Niinhän siinä kävi, että valittelemani jalkakipu nilkan alaosassa, jalan sisäosassa, rupesi ärtsyilemään kunnolla. Eilisen intervallitreenin jälkeen jalka suuttui toden teolla. Myönnettäköön, että vajaa pari viikkoa sitten juoksin pari lenkkiä, jonkun idiotismikohtauksen valtaamana, liian päkiäpainotteisesti. Fyssari vahvisti tänään liaallisen päkiärasituksen kipujen lähteeksi ja kinesioteippasi räpylän. Tilanteesta ei puuttunut kuin sanat hokkus pokkus, sillä kipu hävisi, niin kävellessä, hyppiessä, kuin seistessä.

Olen kuullut paljon hyvää teippauksesta, mutta joitakin asioita ei usko ennen kuin itse kokeilee. Sain kotiläksyksi tehdä kuntouttavia ja jalkapohjan lihaksia vahvistavia harjoituksia molemmilla jaloilla eli kynän poimimista varpailla lattialta väsymykseen asti (ei ole muuten niin helposti tehty kuin sanottu) ja rentoutuksena tennispallon päällä seisomista vuoro jaloin, jolloin pallo hieroo liikkuessaan jalan alla jalkapohjaa ja sen lihaksia.

Varpaille nousua olisi myös hyvä tehdä, sillä se vahvistaa entisestään pohjelihaksia. Lisäneuvoksi sain käskyn käyttää pilatesrullaa pohkeiden rullaukseen (onneksi eräs ihana ystävä muisti minua sellaisella synttäreinä), sillä se rentouttaa ja avaa lihaksia.

Ei nyt nuolaista vielä ennen kuin tipahtaa, mutta fyssari totesi, että lyhyellä juoksutreenitauolla, kotijumpalla ja teippauksella minun pitäisi päästä taas piankin lenkkipolulle. Tämä vaiva oli seurausta omasta tyhmyydestä, mutta uskaltaisin jo sanoa, että onneksi ei ollut kysymys mistään pahemmasta rasitusvammasta.

Näin ainakin toivon, mutta ihan en pessimistinä uskalla vielä hurrata. Tietysti jalka pitää olla kivuton ennen kuin lähtee taas lenkeille. Kävin hoidattamassa jalkaa PH Fysion aurinkoisella ja asiantuntevalla Paulalla, tilasin lisäksi heinäkuun alkuun ajan jalkojen hierontaan, jotta saadaan kaikki mahdolliset jumit auki. Suosittelen lämpimästi!

Misorella

2 kommenttia :

  1. Tuo teippaus on tosi hyvä juttu. Minulla oli pari vuotta sitten oikeassa olkapäässä tosi paha kipu ja pitkään särki eikä käsi noussut kunnolla. Tuo johtui siitä, että työssä " makaan" näppiksen päällä ja oikea käsi on hiirikäsi. OIkapää siis oli kääntynyt vähän eteenpäin. Teippaus oli ihanaa! mihinkään ei koskenut, kun käsi oli oikeassa asennossa. Toki sain ohjeita jumppaan jne. Sama juttu oli jalan kanssa muutama vuosi sitten, siinä oli plantaari faskiitti ja jalka oli tajuttoman kipea. Se myös teipattiin ja hierottiin ja tehtiin kaikki temput ja sain tukipohjalliset. Ole tosi tarkka noitten jumppaohjeiden kanssa ja tee ne. Minulla jalkavaiva oli pitkäaikainen, minun piti esim. töissä käyttää hissiä enkä saanut tehdä töitä seisten. Minä myös jumppasin jalkaa esim. töissä siten, että pallo oli jalan alla ja sitä pyörittelin.

    Kiva kun sinulla helpotti vaivat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että teippauksesta ja muista kehonhuollon osa-alueista oli myös sinulle hyötyä. Olin onnekas, kun selvisin viime kesänä "säikähdyksellä" ja sain jalan kuntoon levolla ja jumpalla aika lyhyessa ajassa. Vaikka jalkaongelma jäikin taakse, olen vahvistanut edelleen jalkoja fyssarin antamilla ohjeilla juoksuharrastuksen yhteydessä tänäkin kesänä. Mitä olen kuullut ihmisten puhuvan, moni on saanut apua teippauksesta, kun on malttanut antaa aikaa myös huollolle ja paranemiselle. :)

      Poista