Havainnollistavia juoksuvinkkejä

14. kesäkuuta 2013

Juoksuinnostuksen kasvaessa kuntokin nousee siinä sivussa ihan huomaamatta. Lenkkikilometrien lisääntyessä sitä haluaa varmistaa entisestään, että oma juoksuasento olisi mahdollisimman taloudellinen ja huomioida ennaltaehkäisevät toimet vammojen syntymisen minimoimiseksi.

Havahduin asian äärelle huomatessani, että omassa askelkontaktissani on jotakin korjaamisen varaa, sillä oikean räpylän jalkaholvi ja nilkka kipeytyivät viime viikolla juostessa. Viikon lepo ja palauttavat kävelylenkit vapauttivat pinteen, mutta koin tarvitsevani hyviä vinkkejä, jotta sama ei toistuisi taas uudelleen. Tänä aamuna tuntui superhyvältä juosta öisen sateen jälkeen raikkaassa ilmassa aamu seiskan lenkki ystävän kanssa, seurassa aika lentää siivillä ja kaveri kirittää vauhtia.

Palatakseni juoksuvinkkeihin, nettisurffailun tuloksena löytyi Karhun sivuilta kattava juoksukoulupaketti havainnollistavine videoklippeineen. Alta löytyy intropätkä, jossa kerrotaan tiivistetysti miten jokainen voi oppia juoksemaan oikealla ja lennokkaalla juoksutekniikalla.

Hyvässä juoksutekniikassa yhdistyvät oikeaoppinen käsien liike, lantion, ylävartalon, polvien sekä jalan asento sekä eri lihasten yhteistyö juoksun eri vaiheissa. Sivustolta löytyy tarkemmat ohjeet juoksuun vaikuttavista yksittäisistä osioista kuten polven ja etureiden oikeasta asennosta treenin aikana, lisäksi saatavilla on hyviä neuvoja myös ala- ja ylämäkijuoksuun. Jos kiinnostuit ja haluat lisää tietoa, suosittelen lämpimästi tutustumaan videopätkiin täältä.

PS. Alkusyksyn tavoitteella on nyt nimikin: Espoon Rantamaratonin rantapuolikas
Ilmoittautuminen plakkarissa, check, kaksi ystävää houkuteltu mukaan juoksukavereiksi, check. :)

Misorella

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti